Lyubov Orlova Update

Inmiddels is de Fourcault al weer even rond de laatste locatie.

Uiteraard is daar niets te vinden maar 24 maart was het weer eindelijk goed genoeg om met de helicopter op te stijgen.

Een gewaagde operatie omdat de golven nog steeds rond de 2 tot 3 meter hoog zijn. Het opstijgen lukt wel maar bij het landen is het wel fijn dat de heli niet meteen van het helicopterdek schuift.

Overlevingspakken aan, epirbs mee, extra zender, lifeboat en vliegen. Kijken, zoeken maar helaas niets. Dan nog terug naar de Fourcault wat ook niet makkelijk is, terug op gps op zich geen probleem maar het schip verplaatst zich natuurlijk ook.

Uitgerekend tijdens deze tocht is er op het schip een aggregraatstoring.

Met een knapstaaltje vliegwerk de heli aan boord gekregen, dit is duidelijk wat anders dan een vrijgezellenfeestje.

Driftmodellen

waar is de lyubov orlova gesignaleerd

Het is toch maar een beperkt gebied met zo’n helicopter en het thuisfront mailt dagelijks met diverse instanties. De US coastguard geeft aan geen driftmodellen te hebben voor schepen of objecten van langer dan 140 ft.

Dat vind ik vreemd en ga op zoek naar instanties die meer van drift modellen weten. Dit blijkt interessante wetenschap. Zo zijn er instituten die verplaatsing van ijsbergen berekenen.

Een van de mensen bij wie ik uitkom is Rick Lumpkin, een wetenschapper die o.a. gespecialiseerd is in stromingsmodellen. De man mailt mij enthousiast terug en schrijft nog wat deskundige aan.

Een citaat uit een van zijn mailtjes aan mij:

*IF* the vessel moved like the average of these drifters, then it would have followed the dotted line on the figure, and on 25 March would have been located at xx xx xx N, xxx xx xxW. However, please note that the drifters are drogued at 15m depth to reduce the effect of wind on them, unlike the vessel. They drift downwind at less than 1 cm/s in 10 m/s wind, i.e., much much less than a vessel. You must also account for the wind effect when you consider where to search.

 

Het vervolg

Deze locaties zijn doorgestuurd naar GMAISS en voor ons zou het ideaal zijn als de satelietbeelden de berekeningen bevestigen.

Ook zijn er contacten gelegd met (onderzoek)schepen in de buurt.
De Fourcault is inmiddels stukje teruggevaren en laat onderdelen invliegen.

De tijd begint te dringen, nieuwe stormen komen eraan en dus zouden we de Lyubov Orlova graag vinden.
Via de sateliet contacten weinig bijzonderheden en blijft het wachten op nieuwe gegevens. Over de mail wel regelmatig feedback gehad van oa Mister Thomas van C-SIGMA.

 

Wil je ook een keer mee op de Cdt. Fourcault? Wij organiseren nu een exclusieve duiktrip in september op Scapa Flow Schotland. Aantal plaatsen is beperkt en vol=vol.

Comments on this entry are closed.

Categorieën

Sail-Trek Archief